از پیدا کردن خانه تا افتتاح حساب بانکی؛ راهنمای کامل برای شروع زندگی در استرالیا

برای شروع زندگی جدید در استرالیا، بهتر است از همان ابتدا برخی امور را پیگیری کنید.

در هفته‌های اول ممکن است کمی مشغول باشید، اما با رعایت نکات زیر می‌توانید به سرعت خود را با محیط جدید وفق دهید. در ادامه، راهنمای کاملی برای آغاز زندگی در استرالیا ارائه شده است.

پیدا کردن محل اقامت

پس از ورود به استرالیا، پیدا کردن جایی برای زندگی باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. گزینه‌های مختلفی برای اقامت وجود دارد که به بودجه، سلیقه و موقعیت شما بستگی دارد. شاید تا زمانی که جای دائمی پیدا کنید، به یک اقامت موقت نیاز داشته باشید.

اجاره اتاق در خانه اشتراکی

اجاره یک آپارتمان یا خانه کامل در بیشتر مناطق استرالیا می‌تواند هزینه زیادی داشته باش. پس تا زمانی که مستقل شوید، بهتر است با اجاره یک اتاق در خانه‌های اشتراکی شروع کنید. این خانه‌ها در استرالیا خیلی رایج‌اند و به آن‌ها «فلت» می‌گویند. معمولاً شما یک اتاق را اجاره می‌کنید و آشپزخانه، نشیمن و بخش‌های مشترک را با هم‌خانه‌ای‌هایتان تقسیم می‌کنید. اتاق‌ها معمولا توسط مستاجر اصلی (کسی که نامش در قرارداد اجاره است) اجاره داده می‌شوند، نه از طریق آژانس‌های املاک (آن‌ها کل خانه را اجاره می‌دهند).

وقتی به آگهی‌های اجاره اتاق پاسخ می‌دهید، حتما یک معرفی خوب از خودتان بنویسید و سعی کنید دلیل مناسب بودن خودتان را برای اجاره دادن اتاق به آن‌ها بگویید. اجاره اتاق در استرالیا می‌تواند یک سابقه خوب برای شما باشد تا بعدا بتوانید برای اجاره یک آپارتمان کامل اقدام کنید.

برای پیدا کردن جای مناسب، می‌توانید از سایت‌های آنلاین مثل Gumtree ، Flatmate Finder  و Airbnb استفاده کنید.

راهنمای شروع زندگی در استرالیا

دریافت سیم کارت

همه ما می‌دانیم که امروزه تلفن همراه نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد و برای ارتباط، کارهای بانکی و خیلی چیزهای دیگر از آن استفاده می‌کنیم. پس یکی از اولین کارهایی که بعد از رسیدن به استرالیا باید انجام دهید، تهیه سیم کارت است.

خرید سیم کارت در استرالیا خیلی راحت است. می‌توانید یک سیم کارت اعتباری را از فرودگاه، سوپرمارکت، فروشگاه‌های موبایل، کیوسک‌های مراکز خرید یا حتی به صورت آنلاین بخرید. شرکت‌های تلسترا (Telstra) و اپتوس (Optus) پوشش شبکه خیلی خوبی در سراسر استرالیا دارند. البته وودافون (Vodafone) هم گزینه دیگری است. بسته به نیاز و بودجه‌تان، می‌توانید سیم کارت اعتباری یا دائمی انتخاب کنید.

قبل از خرید سیم کارت، حتما طرح‌ها و قیمت‌های مختلف را مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. پوشش شبکه و بسته‌های اینترنتی هر شرکت را بررسی کنید و بسته‌ای که بیشتر به کارتان می‌آید را انتخاب کنید.

افتتاح حساب بانکی

باید ظرف چند روز اول پس از ورود به استرالیا یک حساب بانکی افتتاح کنید. بانک‌های بزرگ استرالیا مانند  Westpac، ANZ، Commonwealth Bank و NAB، حساب‌های ویژه دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.  بهتر است در هفته‌های اول ورود به استرالیا حساب خود را افتتاح کنید تا از دردسرهای آینده جلوگیری شود. با داشتن حساب بانکی، می‌توانید حقوق خود را دریافت کنید، هزینه‌های تراکنش‌های بین‌المللی را کاهش دهید و به راحتی امور مالی خود را مدیریت کنید. برای افتتاح حساب در هفته‌های اول، تنها به گذرنامه نیاز دارید، اما بعد از آن به مدارک دیگری نیز نیاز پیدا خواهید کرد. برخی بانک‌ها حتی امکان افتتاح حساب قبل از ورود به استرالیا را فراهم می‌کنند. همچنین، ما راهنمایی کاملی برای انتقال پول به استرالیا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در اختیار شما قرار داده‌ایم.

نکته: قبل از مهاجرت به استرالیا، حتماً مقداری پول نقد همراه داشته باشید تا بتوانید تا زمان دریافت کارت بانکی خود از آن استفاده کنید.

راهنمای مهاجرت به استرالیا

دلار استرالیا یا دلار آمریکا؟ کدام یک هنگام ورود به استرالیا بهتر است؟

راهکار اول: تهیه دلار استرالیا در ایران

یکی از روش‌های تامین ارز مورد نیاز برای سفر به استرالیا، خرید دلار استرالیا از صرافی‌های معتبر در ایران می‌باشد. با استفاده از این روش، شما از همان بدو ورود به استرالیا می‌توانید به راحتی به هزینه‌های خود رسیدگی نمایید. با این حال، ممکن است یافتن دلار استرالیا در برخی از صرافی‌ها با دشواری همراه باشد و نرخ خرید آن نیز نسبت به سایر ارزها کمی بالاتر باشد.

راهکار دوم: تهیه دلار آمریکا در ایران و تبدیل آن در استرالیا

دلار آمریکا به عنوان ارز رایج جهانی، به راحتی در صرافی‌های ایران قابل تهیه است. پس از ورود به استرالیا، می‌توانید دلار آمریکا خود را به دلار استرالیا تبدیل کنید. با این وجود، فرآیند تبدیل ارز ممکن است زمان‌بر باشد و نرخ تبدیل در صرافی‌ها نسبت به نرخ‌های بازار آزاد ممکن است کمتر باشد. برخی از بانک‌ها نیز ممکن است دلار آمریکا را برای افتتاح حساب نپذیرند و شما مجبور شوید به صرافی مراجعه کنید.

پیشنهاد نهایی:

به منظور تسهیل امور مالی خود در سفر به استرالیا، توصیه می‌شود حداقل معادل ۵۰۰۰ دلار استرالیا به صورت نقد همراه داشته باشید. مابقی مبلغ مورد نیاز خود را می‌توانید به صورت دلار آمریکا یا از طریق صرافی‌های معتبر به استرالیا انتقال دهید.

درخواست شماره پرونده مالیاتی (TFN)

برای زندگی و کار در استرالیا، داشتن شماره پرونده مالیاتی (TFN) ضروری است. این شماره، یک کد شناسایی منحصر به فرد است که دولت استرالیا به شما اختصاص می‌دهد و به کمک آن، اطلاعات مالی و مالیاتی شما را مدیریت می‌کند. تقریباً همه کارفرمایان در استرالیا قبل از استخدام شما، درخواست TFN می‌کنند.

دریافت TFN بسیار ساده است.  می‌توانید به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت اداره مالیات استرالیا (ATO) یا با تکمیل فرم کاغذی که از اداره پست قابل دریافت است، درخواست خود را ثبت کنید. برای درخواست آنلاین، به اطلاعات شخصی مثل نام، آدرس و تاریخ تولد نیاز دارید. ممکن است ارائه مدارک دیگری مانند گذرنامه یا ویزا نیز الزامی باشد.

چرا TFN مهم است؟ اگر بدون داشتن TFN مشغول به کار شوید، کارفرمای شما مجبور است نرخ مالیات بسیار بالایی (46.5 درصد) از درآمد شما کسر کند. این در حالی است که نرخ معمول مالیات برای افراد شاغل، بین 15 تا 25 درصد است. بنابراین، داشتن TFN به شما کمک می‌کند تا مبلغ قابل توجهی از درآمد خود را پس‌انداز کنید.

دانشجویان هم به TFN نیاز دارند.  اگر به عنوان دانشجو در استرالیا مشغول به کار پاره وقت هستید و درآمد هفتگی شما بیش از 450 دلار استرالیا است، باید مالیات پرداخت کنید. داشتن TFN به شما امکان می‌دهد تا مبالغ اضافی که به عنوان مالیات کسر شده است را بازپس بگیرید.

ثبت نام در Medicare

Medicare سیستم بیمه سلامت همگانی استرالیا است که خدمات درمانی رایگان یا با هزینه کم را به شهروندان و مقیمان دائم استرالیا ارائه می‌دهد. اگر واجد شرایط هستید، حتما برای دریافت کارت Medicare اقدام کنید.

برای ثبت‌نام د Medicare، می‌توانید به نزدیک‌ترین دفتر خدمات Medicare مراجعه کنید. با داشتن کارت Medicare، می‌توانید بسیاری از خدمات پزشکی را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه بسیار کم دریافت کنید و در هزینه‌های درمانی خود صرفه‌جویی قابل توجهی داشته باشید.

برای درخواست کارت Medicare، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه معتبر
  • ویزای معتبر
  • ادرس، شماره تلفن، حساب بانکی
  • (در برخی موارد) مدرکی که نشان دهد در کشور مبدا تحت پوشش بیمه سلامت بوده‌اید.

“برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط و مدارک مورد نیاز، به وب‌سایت رسمی Medicare مراجعه کرده و یا با یکی از دفاتر خدمات Medicare تماس بگیرید.”

آشنایی  با حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در استرالیا: راهی راحت و مقرون به صرفه برای گشت و گذار در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور است. با استفاده از کارت‌های هوشمند مانند Opal در نیو ساوت ولز و myki در ویکتوریا، می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه در شهر جابجا شوید. همچنین، اپلیکیشن‌هایی مانند TripView و Google Maps به شما کمک می‌کنند تا مسیر خود را پیدا کرده و بهترین گزینه‌های حمل و نقل را انتخاب کنید. شبکه گسترده قطار، تراموا، اتوبوس و کشتی در استرالیا، امکان دسترسی آسان به تمامی نقاط شهر را فراهم می‌کند و شما را از دردسرهای رانندگی و پیدا کردن جای پارک خلاص می‌کند. با استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌توانید از محیط زیست نیز محافظت کرده و در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشید.

جستجوی فرصت‌های شغلی

پیدا کردن یک شغل برای مدیریت هزینه‌ها ضروری است. چندین پلتفرم آنلاین کاریابی مانند  Seek، Indeed  و CareerOne وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای جستجوی فرصت‌های شغلی استفاده کنید. علاوه بر این، شبکه‌سازی با افراد محلی و شرکت در نمایشگاه‌های کاری می‌تواند به شما در یافتن شغل مناسب کمک کند . همچنین داشتن پروفایل فعال LinkedIn در استرالیا حرف اول را می زند.

در نهایت، مهاجرت به استرالیا می‌تواند یک تجربه چالش‌برانگیز اما جذاب  باشد. می‌توانید با استفاده از این مقاله زندگی جدید خود در استرالیا را با چالش کمتری شروع کنید.

پکیج آموزشی زبان PTE

کامل‌ترین دوره آموزشی برای آزمون PTE